Uitleenreglement

_

Wie kunnen lenen
- Gratis lenen is mogelijk voor studenten en medewerkers van Driestar educatief.
- Post-hbo cursisten die geen Osiris-nummer gekregen hebben, kunnen (onder voorwaarden) een gastpasje krijgen.
- Tijdelijke medewerkers kunnen (onder voorwaarden) een gastpasje krijgen.
- Gepensioneerde collega’s kunnen lid blijven, geen abonnementskosten, wel boete.
- Alumni, oud-medewerkers, scholen en andere educatieve instellingen kunnen tegen betaling lenen. (Zie lid worden voor externen.)
 

Hoe kun je lenen
- Voor uitlenen moet gebruik worden gemaakt van een van de twee zelfuitleenstations.
- Uitleen voor studenten is alleen mogelijk met digitale collegekaart in Osiris of (indien nog in bezit) een studentenpas. (Heb je nog een studentenpas met Trajectplanner code, dan moet je kiezen of je je digitale Osiris collegekaart gebruikt of je oude pas. Je kunt ze niet beide gebruiken.)
- Uitleen voor medewerkers is alleen mogelijk met (indien nog in bezit) personeelspas, een digitale pas in een pasjes-app of bij uitzondering een door de bibliotheek verstrekte pas.
- Bij het lenen van een materiaal dat uit meerdere onderdelen bestaat, is het de bedoeling dat je zelf controleert of het compleet is! Als het niet compleet is, kun je dit uiterlijk de volgende dag melden. Bij het inleveren zorg je dat alles in de juiste doos, etui of zakje gestopt is en dat alles compleet is.

 

Wat kun je lenen
- Materialen met een rode band/sticker zijn alleen bedoeld als dag-uitleen. Je kunt ze bij de balie op je pas laten zetten. Ze moeten voor sluitingstijd teruggebracht zijn bij de balie.
- Uitleen van alle materialen is voor vier weken. De vervaldatum wordt alleen over vakanties heen getild, niet over stage- of werkweken. Let dus op dat je je geleende materialen terugbrengt of verlengt voordat je een paar weken niet op school bent.
- Projectkoffers worden uitgeleend voor zes weken.
- Studenten kunnen maximaal dertig materialen lenen. Maximaal vijftien van: boeken fictie, boeken non-fictie / Maximaal tien van: overige materialen
- Voor medewerkers is geen maximum.
 

Verlengen
- Verlengen kun je zelf doen via Mijn bibliotheek of een van de zelfuitleenstations.
- Boeken kunnen vijf keer verlengd worden, projectkoffers één keer, overige materialen twee keer.
- Verlenging van materialen is alleen mogelijk als het betreffende materiaal niet door een andere lener gereserveerd is. Let daarom op: als je langere tijd niet op school komt, zorg dat je je materialen voor die tijd verlengd of teruggebracht hebt.
- Bij buitenlandstages kan de uitleenperiode verlengd worden. Regel dit vòòr vertrek bij de balie.
 

Reserveren
- Uitleenbare materialen kunnen worden gereserveerd via de catalogus. Je ontvangt per email een bericht als het materiaal klaarstaat in de reserveringskast. Gereserveerde materialen moet je altijd zelf op je pas zetten. Gereserveerde materialen blijven maximaal twee weken voor je apart staan.
- Het reserveren van materialen die in de bibliotheek aanwezig zijn is alleen mogelijk voor avond- of ADpep-studenten of collega's die één keer per week of minder op de hogeschool zijn.
- Heb je de reservering niet meer nodig, meld dit dan direct nadat je de mail krijgt.
- Bij klaargezette reserveringen die niet opgehaald worden, wordt bij externe leners € 1,- reserveringskosten per materiaal gerekend. 

 

.Aanmaningen / Boete / Vervangingskosten
- Wanneer materialen te laat ingeleverd of verlengd worden, ontvang je een boete.
- De boete bedraagt € 0,10 per dag voor boeken, € 0,20 voor overige materialen. Met een maximum van € 15,- per materiaal.
- Tot drie dagen na de vervaldatum kun je nog zonder boete inleveren of verlengen.
- Om je te helpen herinneren ontvang je aanmaningen: één dag na de vervaldatum ontvang je de eerste aanmaning, de tweede ontvang je drie weken na de vervaldatum, de derde zes weken na vervaldatum. Bij een derde aanmaning wordt je pas geblokkeerd en wordt tevens € 5,- administratiekosten gerekend.
- Boetes kunnen betaald worden via een Ideal-betaling in Mijn Bibliotheek.

De lener is verantwoordelijk voor het in goede staat houden van de materialen. Voor materialen die beschadigd, vies of kwijtgeraakt zijn, worden vervangingskosten/schoonmaakkosten berekend. Zet het niet in de inleverkast maar meldt dit aan de balie. (Buiten openingstijden van de balie kun je het met een briefje op de balie zetten. Wel eerst innemen!)